دارنده مدال طلای اسکیت ایتالیا در گفت و گو با آنا: ملی‌پوش اسکیت گفت: تنها کسی هستم که سهمیه غیرالمپیکی گرفتم و مسابقات قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان و داخل سالن را داریم و می‌خواهم سال آینده ۴ مدال طلا بگیرم.   امیرمحمد سواری در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، درباره بزرگ‌ترین مشکلاتی که در ورزش اسکیت دارد، […]

دارنده مدال طلای اسکیت ایتالیا در گفت و گو با آنا:

‌می‌خواهم سال آینده ۴ مدال طلا بگیرم  هیچ وقت از ورزش اسکیت پشیمان نشدم

ملی‌پوش اسکیت گفت: تنها کسی هستم که سهمیه غیرالمپیکی گرفتم و مسابقات قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان و داخل سالن را داریم و می‌خواهم سال آینده ۴ مدال طلا بگیرم.  

امیرمحمد سواری در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، درباره بزرگ‌ترین مشکلاتی که در ورزش اسکیت دارد، اظهار کرد: بزرگ‌ترین مشکل مالی است. جوانی ۲۳ ساله هستم که باز هم می‌توانم برای کشورم افتخارآفرینی کنم. دوست دارم تمام تمرکزم روی ورزش اسکیت باشد و با رفع مشکل مالی بتوانم فقط و فقط به تمرینات و مسابقات فکر کنم. دغدغه‌های مالی تمرکز من را از ورزش قهرمانی می‌گیرد.  

وی در مورد اینکه برای تبدیل شدن به ملی‌پوشی که بتواند مدال طلا برای ایران به ارمغان آورد چه مرارت‌ها و سختی‌هایی را پشت سر گذاشته، گفت: پیش از بازی‌های آسیایی هانگژو رباط صلیبی، تاندون زانو و مچ هر دو پایم پیچ خورد و نتوانستم با تمام قوا در آن مسابقات شرکت کنم. وقتی مدال نمی‌گیریم توجه و نگاه‌ها روی ما ورزشکاران برداشته می‌شود. هیچ حمایتی نمی‌شود، چون پاداشی به ما داده نمی‌شود. تا به این لحظه درآمدی از ورزش اسکیت نداشته‌ام. دوری از خانواده‌ام یکی از سختی‌های بزرگی بوده که در اسکیت داشتم. در یک سال اخیر نزدیک محل تمرین بودم، مشکل مالی داشتم، سختی‌ها اردو، فشار تمرینات و کمبود‌هایی که وجود داشت هم بحث جداگانه‌ای بود. تمرینات بدنسازی و مسئله تغذیه هم فشار خاص خود را داشت. کلاً سختی‌های زیادی را برای کسب مدال طلای مسابقات اسکیت اینلاین فری استایل پشت سر گذاشتم.  

دارنده مدال طلای مسابقات ایتالیا در مورد اینکه کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به ورزش اسکیت از چه مسیری تلاش کنند تا در آینده بتوانند برای ایران افتخارآفرینی کنند، اظهار کرد: اول از همه که در یک تیم خوب با سرمربی مجرب و کاربلد کار کنند، چون در ورزش اسکیت، تکنیک و حرکات خیلی اهمیت دارد. اگر نسل بعدی نتواند اصول ابتدایی، مراحل مختلف یادگیری هر تکنیک را یاد بگیرد قطعاً پیشرفت و رشدی در ورزش اسکیت صورت نمی‌گیرد. ضمن اینکه باید تجهیزات بسیار خوبی مورد استفاده قرار بگیرد، چون بدن کودکان بسیار آسیب پذیر است و یک آسیا جدی می‌تواند آینده ورزشکار را به خطر بیندازد. 

‌می‌خواهم سال آینده ۴ مدال طلا بگیرم/ هیچ وقت از ورزش اسکیت پشیمان نشدم

وی در خصوص اینکه چه کمبود‌ها و نیاز‌هایی دارد تا بتواند در رقابت با همتایان خارجی موفق‌تر باشد، تأکید کرد: از لحاظ محل تمرین، سالنی که در اختیار ما قرار دارد بسیار خوب و استاندارد است. این سالن به پیشرفت من و سایر ملی‌پوشان خیلی کمک کرده است ولی از لحاظ تجهیزات یک مقدار عقب هستیم. تجهیزاتی که به درد ورزش اسکیت اینلاین فری استایل مخصوصاً شاخه اسپید اسلالوم بخورد خیلی کم پیدا می‌شود. علاقه زیادی دارم تا از تمامی تجهیزات استفاده کنم، اما بخشی از آنها در ایران موجود نیست. از طرفی خرید آنها هزینه بسیار بالایی دارد که نمی‌توانم با هزینه شخصی خریداری کنم. تجهیزاتی مثل چرخ، بلبرینگ، تیغه و بوت اسکیت را خیلی دوست دارم که داشته باشم و با آنها هم تمرین کنم.  

سواری در واکنش به اینکه پیش آمده از ورود به ورزش اسکیت پشیمان شود و اگر چنین بوده چه عواملی باعث ماندگاری او در این ورزش شده، عنوان کرد: نه هیچ وقت نشده که از ورزش اسکیت پشیمان شده باشم. اتفاقاً در شاخه‌های مختلف تلاش کردم، اما باز هم علاقه‌ای که به اسکیت داشتم به مراتب بیشتر بود. با وجود سختی‌های فراوانی که برای مسابقات جهانی و آسیایی متحمل شدم، اما از حضور در اسکیت پشیمان نشدم و جا نزدم. با وجود همه مشکلات مالی و تمرینی، اما برای آنکه موفق باشم عقب نکشیدم. در ورزش قهرمانی خیلی از اصول حرفه‌ای را یاد گرفتم و با مدال طلای جهانی انگیزه‌ام بیشتر شد و مصمم‌تر ادامه می‌دهم.  

وی درباره اینکه اهداف وی در اسکیت سقفی دارد، گفت: نه هیچ سقفی ندارد. به هر هدفی رسیدم هدف بعدی را تعیین خواهم کرد. خیلی دوست دارم اسکیت المپیکی شود تا بتوانم طلای المپیک را بگیرم. تنها کسی هستم که سهمیه غیرالمپیکی گرفتم و مسابقات قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان و داخل سالن را داریم و می‌خواهم سال آینده ۴ مدال طلا بگیرم.  

+